Nordjysk Pigekor har flere gange om året koncertsamarbejde med Musikkens Hus i Aalborg, Aalborg Symfoniorkester, Klarup Pigekor, UCN Hjørring, Vendsyssel Teater og Sct. Catharinæ Kirke i Hjørring.
Teater
Samarbejdet med Vendsyssel Teater betød, at Nordjysk Pigekor i efteråret 2023 deltog i en professionel teaterforestilling, nemlig forestillingen NORDENFJORDS:
NORDENFJORDS blev en anmelderrost publikumssucces, og mange anmeldere var vilde med korets rolle – både som lydtapet og medspillere på scenen.
En indsats, der glæder ambassadør for Nordjysk Pigekor, teaterdirektør Rolf Heim:
– Samarbejdet med Nordjysk Pigekor var ikke kun kunstnerisk funderet, men også i forhold til marketing og billetsalg var det en stor gevinst for Vendsyssel Teater – foruden det liv de skabte som en del af medarbejderstaben i huset. Nordjysk Pigekors sangere har tilføjet forestillingen en unik magi, de har lokket publikum ind i vores hus, og har dermed bidraget til, at forestillingen er blevet set af mange mennesker. Vi har kun fået positive reaktioner, og generelt var publikum meget glade for at kunne opleve Nordjysk Pigekor i en professionel teaterforestilling. Samarbejdet på tværs af kulturinstitutioner, som er et af indsatsområderne for Vendsyssel Teater, lykkedes i den grad med forestilling NORDENFJORDS, siger han.
Forestillingen
NORDENFJORDS, skrevet af Thomas Markman, handlede om Annika, som efter sin mors død tager til Vendsyssel for at finde sine rødder. Det eneste spor er et fotografi fra Grenen i Skagen, hvor Annikas rejse begynder. En rejse, der tager hende på tur til havet, skovene, dyrene og menneskene i Vendsyssel.
Medvirkende var, foruden Nordjysk Pigekor, Isa Marie Henningsen, Michael Brostrup, Annika Johannesen, Nicklas S. Lundstrøm, Lue Støvelbæk, Hanne Laursen og Casper Juel Berg.
Sange og lyde var komponeret af Johannes Smed, og forestillingen blev instrueret af Madeleine Røn Juul – og det var noget af en opgave:En defineret opgave fra starten var at forsøge at integrere sang, lyd, korsangere, skuespillere, scenografi og tekst. Det stod hurtigt klart, at hvis man skulle omsætte den nordjyske natur til et scenerum, ville pigekoret blive en afgørende faktor, siger Madeleine Røn Juul.
Nye og anderledes opgaver
Madeleine Røn Juul – og holdet bag – præsenterede derfor Nordjysk Pigekor for udfordringer, der lå langt uden for korets hjemmebane: Pigerne skulle kunne synge siddende, kravlende og løbende, og de skulle kunne lyde som vejr og vind, fladfisk, hunde og fortidsmennesker. De skulle også huske koreografier, spille skuespil og lære den måde, man arbejder på i en professionel teaterproduktion:
– Og vi i teatret skulle indstille os på en anderledes proces. Jeg tror, at alle var lidt nervøse i starten, som man kan være når man skal i gang med noget nyt og uprøvet. Men mødet med sangerne var meget positivt og givende. Pigerne var søde, nysgerrige, modige, udholdende og disciplinerede, og jeg synes, at vores forsøg med at integrere de forskellige kunstarter lykkedes, lyder det fra instruktøren.
Madeleine Røn Juul mener også, at alle lærte noget af hinanden i Danmarks første teaterstykke, hvor et kor havde en afgørende rolle:
– Der er ingen tvivl om at forestillingen ikke havde fået det format, den fik, uden Nordjysk Pigekor.
– Korleder Christina Kjærulffs enestående arbejde med koret og den store forældreopbakning var også en del af succesen, så det har været en stor fornøjelse at arbejde sammen med Nordjysk Pigekor og korleder Christina Kjærulff, siger hun.
Musikalske samarbejder
Nordjysk Pigekor har også arbejdet og sunget sammen med blandt andre:
Kiki Brandt, Maria Lucia, Phillip Faber, Ida Corr, Baobab Sisters, Annette Heick, Louise Fribo, Hasseris Kirkes Pigekor, Klarup Pigekor, Sigurd Barrett, Anders Hornshøj Laugesen, Kongero og Aalborg Symfoniorkester.